Domare efterlyses!

Vill du lära dig mer om den standard som finns på hamstrar och gerbiler? Brinner du för något eller några av dessa djur? Gillar du att ställa ut?

Vi behöver just nu fler domare som kan döma djur på våra utställningar. Som domare är man på utställningen hela dagen och har en viss mängd djur som man ska döma och sedan placera inför prisutdelningen. Domare får resan till och från utställningen betald och man får även ett domararvode på 200 kr per gång. Att bli domare är helt gratis, förutom att man själv får stå för kostnaden för att ta sig till och från utställningar och träffar under själva upplärningstiden.

Oftast finns även någon annan utbildad domare på plats under utställningarna, så man kan själv ställa ut sina egna djur för den andra domaren för att samla Cert och Ck, trots att man själv är huvuddomare för dagen.

Att döma på en utställning är inget krav när man sedan är utbildad domare, men det är viktigt att redan innan utbildningen veta att man har den tid och resemöjlighet som krävs när det väl är utställning, så att man inte behöver tacka "nej" till domarjobb allt för ofta (just eftersom vi har så få domare).

Just nu behöver vi domare för alla tre arterna och det går jättebra att bara börja som Petdomare, om man inte känner att man vågar eller vill utbilda sig till Standarddomare med en gång.

Intresserad?

Kontakta Linda, så berättar hon mer.