Mentorskap

När man har bestämt sig för att prova att ta en kull eller föda upp är det många som tycker det är skönt med någon att lära sig av eller bara få stöd av, en sk. mentor. En mentor är oftast en erfaren uppfödare. Många har kvar sina mentorer i många många år, för aldrig är man fullärd och det är skönt att ha ett bollplank.

Hur hittar man en mentor?
Kika runt efter en eller flera uppfödare som verkar ha samma värderingar som dig själv, och hör av dig till denna, fråga om den är öppen för mentorskap och se om ni verkar passa ihop. Alla har inte samma avelsmål och syn på uppfödning.

Viktigt att tänka på
Man bör alltid vara kritisk, en mentor ska inte säga till dig vad du ska göra och inte, den ger dig råd och stöd på vägen och kanske föreslår andra alternativ.
En bra mentor har sunda värderingar och sätter djurens välmående före allt annat. Om din mentor själv inte följer föreningens regler och rekommendationer så måste du ställa dig frågan om det är den vägen du själv vill gå.

Man kan aldrig skylla på någon annan om man har frångått föreningens riktlinjer utan ansvaret är alltid ditt. Därför är det viktigt att välja en mentor som i dina ögon har rätt synsätt och som kan hjälpa dig på den väg du själv vill gå.