För avelsregler för respektive djurslag - gå in på sidan för djurslaget som det gäller under "Våra arter" här ovan.

Uppfödarregler i SHF

Du som är registrerad uppfödare i Svenska Hamsterföreningen har förbundit dig att registrera samtliga av dina kullar. Ifall du inte lämnar med stamtavla har köparen möjlighet att på din bekostnad beställa en stamtavla direkt från registratorn. Om du inte har för avsikt att skicka med stamtavla så ska det tydligt framgå av annons på hemsida eller dylikt. Du kan vid tvist om förväntningar på stamtavla behöva styrka detta.

Gällande from 12/5-2016

Uppfödarregler

1. För att få registrera sig som uppfödare så måste man ha varit medlem i Svenska Hamsterföreningen i minst 1 år (sammanhängande fram till att ansökan görs).

2. Du som ansöker måste även ha fött upp 1 kull av den art som du ansöker för.
Vi går endast tillbaka en kull där uppfödarnamnet påförs, alltså inte alla kullar man tidigare har fött upp.

3. Medlem som ansöker om att bli registrerad uppfödare i Svenska Hamsterföreningen ska ha fyllt 16 år.
Medlem under 16 år måste ansöka tillsammans med en målsman som är medlem i Svenska Hamsterföreningen (Även denna medlem 1 år).

4. Ett uppfödarprov ska göras och godkännas av styrelsen (Detta kan ta upp till 3 månader.).

5. För att räknas som uppfödare i Svenska Hamsterföreningen ska uppfödaren föda upp minst 1 kull per år av det/de djurslag (guldhamster/dvärghamster/gerbil) som uppfödaren är registrerad för.

6. Du ska i Standardklass på en av våra utställningar ha ställt ut en avkomma som du har fött upp själv och fått bedömningen ”kvalitet 1”. *

7. En uppfödare i Svenska Hamsterföreningen ska följa Jordbruksverkets rekommendationer om djurhållning och Svenska Hamsterföreningens regler. Som registrerad uppfödare bör man föregå med gott exempel och även följa våra rekommendationer, inte bara våra regler.

8. Det åligger varje uppfödare i Svenska Hamsterföreningen att alltid lämna sanningsenliga och fullständiga uppgifter om sina djur och sin uppfödningsverksamhet.

9. Det åligger alla uppfödare i Svenska Hamsterföreningen att hantera sin uppfödning kvalitetsmedvetet, seriöst och med stort ansvar.

10. Svenska Hamsterföreningen tar sig rätten att göra anmälningar till Länsstyrelsen vid misstanke av misskötsel hos de som ansöker och även de som är registrerade i föreningen. Detta görs som en anmälan där anmälare är styrelsen Svenska Hamsterföreningen.

11. Svenska Hamsterföreningen tar sig rätten att skicka ut sittande styrelsemedlem för kontroll av skötsel av djuren hos våra uppfödare.

12. Det är inte i förenligt med Svenska Hamsterföreningens stadgar att avla på hybrider. Uppfödare registrerade i Svenska Hamsterföreningen får inte avla på hybrider medvetet.
Vi värnar om de arter som finns i föreningen.

13. Som uppfödare i Svenska Hamsterföreningen är man ett ansikte utåt för föreningen, vilket innebär ansvar gentemot sina köpare och andra medlemmar/uppfödare. Detta innebär bland annat att hålla god ton på sociala medier och diskutera eventuellt missnöje direkt med styrelsen i SHF istället för att lägga ut negativa åsikter på t.ex. sociala medier.

14. Det är inte tillåtet att sätta sitt uppfödarnamn på ett inköpt djur, varken guld-, dvärghamster eller gerbil. Uppfödarnamnet är ett "varumärke" som uppfödaren ej får missbruka. Uppfödarnamnet är ett bevis på den stam som uppfödaren själv har fött upp av respektive djurslag (guld-, dvärghamster eller gerbil).

15. Uppfödare till en kull ungar räknas den som äger honan som fött kullen eller den som har avelsrätten på henne för den aktuella kullen.
Det är inte tillåtet att dela på en kull.

16. Som registrerad uppfödare i Svenska Hamsterföreningen åligger det dig som uppfödare att skicka med stamtavlor. Samtliga djur som man är registrerad som uppfödare för ska registreras i föreningen.

17. Man kan inte registrera uppfödarnamn med någon utanför sitt eget hushåll.
Dvs. två kompisar som bor på varsitt håll kan inte ha ett gemensamt uppfödarnamn.

18. Varje avvikelse mot Svenska Hamsterföreningens uppfödarregler och avelsregler ger en varning.
Vid tre varningar blir man utesluten som registrerad uppfödare och nyansökan kan göras först efter ett år.

19. Uppfödare i Svenska Hamsterföreningen som inte följer Jordbruksverkets rekommendationer och Svenska Hamsterföreningens regler och/eller medvetet missköter sina djur, har missbrukat Svenska Hamsterföreningens förtroende och avstängs som registrerad uppfödare hos Svenska Hamsterföreningen tillsvidare.

20. Vill man bli registrerad uppfödare när man är under 16 år måste man ha en vuxen/målsman som bär ansvaret för uppfödningen och djuren. Man gör då provet tillsammans med ansvarig vuxen/målsman. När man sedan fyller 16 år och uppfödningen går över i ens egna händer ska man göra om provet utan ansvarig vuxen/målsman. Har man gjort provet inom ett år innan man fyller 16, så behöver man inte göra om provet.

* För den som inte har möjlighet att ställa ut innan ansökan om uppfödning (t.ex. på grund av mycket stora avstånd) måste ansöka om dispens hos styrelsen, som i sin tur erbjuder en träff på annat vis, där standarden gås igenom tillsammans med den sökande. Man får inte sin ansökan godkänd innan ett moment med genomgång av standarden har utförts.

Reviderad 12/5 -2016.