Inför en utställning

I god tid innan utställningen måste man anmäla sina djur för att kunna få ställa ut dem. Detta görs via en länk som alltid ligger med i själva inbjudan. Där finner du info om vilka domare det är, vilken tid och var utställningenkommer att vara och även vad det kostar att ställa ut. Den enda klass som man anmäler till på plats är Barnklassen.

När slutar utställningen?

Det vi inte skriver med i inbjudan är vilken tid utställningen slutar, för det kan man aldrig veta innan, tyvärr. Hur lång tid utställningen tar beror på hur många djur som är anmälda och hur snabbt domarna dömer djuren, men räkna med att vara kvar hela dagen och att det blir prisutdelning någon gång mellan kl. 16 och 18.

Prova att ställa ut, utan medlemskap!

Du kan som icke medlem provställa hur många djur du vill i Standard- och Petklass vid ett tillfälle. (Detta gäller dig som tidigare inte har ställt ut i föreningen).

Du är som icke medlem välkommen på alla våra utställningar för att kolla in läget, men även om du bara vill komma som besökare, så måste du höra av dig till någon av dem som anordnar utställningen. Alla som kommer måste nämligen fylla i ett litet formulär ang. eventuell kontakt med papovaviruset. Detta gör man ett par veckor inann utställningen.

Den enda gången som du inte får provställa är när föreningen har sitt SM eller titelutställningar - då måste man vara medlem. Förutom vid dessa utställningar så är du välkommen på vilken utställning som helst, när som helst, för att titta på eller provställa.

OBS! Om du vill provställa så anmäler du ditt djur via länken precis som vanligt, men du fyller i att du inte är medlem.

Bli medlem på plats

På alla våra utställningar kan man betala på plats för sitt medlemskap.

Efter anmälan

När djuren är anmälda (via Internet) så är det bara att invänta utställningsdagen.

Utställningsnummer

Ett par dagar innan utställningen får du ett mail där det står vilka utställningsnummer som dina djur har. Dessa nummer skriver du ned på en liten lapp som du sen sätter på din petbox.

Det är olika nummer för Standard och Pet, så om du ställer i båda klasserna så är det två olika nummer som skall stå med på petboxen.

Standardnummer (nummer som inte innehåller ett "P" någonstans) får du gärna skriva med en röd penna eller skriva på en röd lapp, så att de sticker ut och skiljer sig från Petklassnumren (som innehåller ett "P").

Guldhamster i utställningsbur med ett standardnummer.

Betalning

På plats på utställningen betalar man med jämna pengar eller Swish.
När man kommer fram går man fram till incheckningsbordet och får sina djur incheckade och inblåsta. Vid inblåsningen blåses de igenom för att se så att ingen ohyra följer med in i lokalen.

Du betalar för de antal djur som du har anmält även om inte alla följer med på utställningsdagen.

Handlers

Vi har infört handlers igen, som bär fram djuren till domaren, men du ställer djuret på bordet på eget ansvar. Vill du inte att någon annan tar fram ditt djur, så vill vi gärna att du är handler så du kan då ha koll på dina egna djur och samtidigt hjälpa till med de andra.

Städning

Innan det blir prisutdelning så ska lokalen städas. Det gäller alltså att alla hjälps åt, så att vi kan få se vilka fina priser våra djur får. :)
Detta är en mycket viktig del av en utställning och som gör att det blir fler utställningar också, så snälla hjälp till så kommer vi alla hem fortare efter utställningens slut! :)

Hjälp sökes

Inför en utställning så söker vi alltid personer som vill hjälpa till. Det behövs alltid handlers, sekreterare, någon som fixar med sponsorer och en massa annat. Vill du hjälpa till så tveka inte att höra av dig till styrelsen. Vill du hjälpa till på någon speciell utställning så kan du kontakta utställningsansvarig. Vem som är utställningsansvarig för varje utställning står alltid med i inbjudan.

Handikappsanpassat
Det är tyvärr inte så stor efterfrågan på våra utställningar men vill man komma och det är inte alltid lokalerna är handikappsanpassade men vänligen skriv till oss så försöker vi göra allt för att anpassa så att ni självklart kan vara med.

Frågor

Frågor kring anmälan, utställning m.m. tas ALLTID med ansvarig för just den utställningen.

Hoppas vi ses på alla våra utställningar under året!
Varmt välkomna! :)