Onlineutställning

Håll utkik i kalendern efter nästa!

OBS! Resultatet på en onlineutställning går inte att tillgodoräkna sig. Onlineutställningen är inofficiell och kan inte ersätta en vanlig utställning.
Man kan därför inte få Cert eller Ck.

Vid onlineutställning bedöms djuren av  utbildade SHF-domare eller domaraspiranter.

Vi har satt ihop ett häfte med exempelbilder och förklaring på alla de önskade vinklarna som djuret ska fotas ifrån. Fotona ska vara oredigerade. För bästa bedömning behöver vi skarpa och högupplösta bilder, samt ifrån så många av de önskade vinklarna som möjligt. Tips är att fota i dagsljus då det bäst framhäver djurets färg. Om en bild på en speciell vinkel saknas så kan inte den punkten bedömas och poäng uteblir. Domaren kan endast döma det den ser helt enkelt.

När du skickar in ett bidrag accepterar du att en av dem bilder kan användas på hemsidan, Facebook och Gnagis om ditt djur blir BIS-placerad.

Efter slutdatumet bedöms djuren och resultaten skickas till den e-mail ni skickat anmälan ifrån.

Alla arterna som kan ställas ut i Standard- eller OST-klass är välkomna att delta!

Vänligen respektera att bilderna ska vara tagna inom anmälningstiden.

Det är gratis att deltaga för SHF-medlem, djuret behöver inte vara registrerat för att delta.

Alla deltagare kommer att få en bedömningssedel på sitt djur.

BIS-placeringar i varja art får en rosett hemskickad till brevlådan.

Bilderna skall skickas i ett och samma mail.

Anmälan

För att anmäla ditt djur så skicka in bilder på djuret i alla vinklarna enligt guiden här nedan till onlineutstallning@hamsterforeningen.se
Bilderna skall skickas i ett och samma mail per djur.
Du kommer få ett bekräftelsemejl på att vi har mottagit dina bilder.

Åldersgränser:
Guld och Dvärghamster:
Juniorer: 8 veckor t.om. 4 månader.
Seniorer: Fyllda 5 mån t.om. 11 månader.
Veteraner: Fyllda 1 år t.om. 2 år.

Gerbiler:
Juniorer: 3 månader t.om. 6 månader.
Seniorer: Fyllda 7 mån t.om. 2 år 5 månader.
Veteraner: Fyllda 2 år 6 månader t.om. 3 år.

Hamstrar yngre än 8 veckor och äldre än 2 år, samt gerbiler yngre än 3 mån och äldre än 3år, får inte ställas ut.

Välkomna!

Viktigt!

För att en så korrekt bedömning som möjligt ska ske, ska fotona ha bra kvalité som visar pälsfärgen korrekt. Tänk också på att vi kan bara bedömma det vi ser på korten så ta hellre lite tid på er och välj ett kort ni tycker representerar ditt djur.
Som exempel, ett djur som nosar i golvet, får automatiskt lite längre ansikte än ett djur som tittar rakt fram och har alla tassar på golvet.
Glöm inte heller att skicka med alla bilder som behövs. Om en bild fattas så stryks den punkten och ditt djur missar en hel del poäng. Ju fler bilder desto bättre, alltså.

Om du ej har möjlighet att ladda ned våra fotoguider med exempelbilder så kan du klicka på miniatyrbilderna nedan för att se dem i lite större format.