Utställningsregler

Åldersgränser

Guld- och dvärghamstrar:
Juniorer: 8 veckor t.om. 4 mån.
Seniorer: Fyllda 5 mån t.om. 2 år.

Gerbiler:
Juniorer: 3 mån t.om. 6 mån.
Seniorer: Fyllda 7 mån t.om. 3,5 år.

Hamstrar yngre än 8 veckor och äldre än 2 år, samt gerbiler yngre än 3 månader och äldre än 3,5 år, får inte ställas ut.

Förvaring av djur och ev. restriktioner

Vid utställningen skall guldhamstrar förvaras var för sig i en petbox.
Dvärghamstrar och gerbiler får hållas i par eller grupp.
Honor med ungar som är under tre veckor får ej medtagas på utställningarna. Även parade honor som eventuellt kan vara dräktiga, sjuka djur, gravt missbildade djur eller djur med ohyra får inte ställas.

Försiktighetsåtgärder och regler

# Det är en rekommendation att alltid ha 6 veckors karantän om du köper in nya djur från utlandet eller djuraffär, detta p.g.a risken för ohyra.
#Man får inte besöka våra utställningar om har har/haft ohyra, 12 veckor (3 mån) efter avslutad behandling.
#Köper man in nya djur under karantänstiden börjar karantänen om från början.
#Har man köpt ifrån eller besökt någon med ohyra så gäller 3 månaders karantän räknat från dagen som besöket/köpet gjordes.
#Har man varit utomlands och besökt utställningar med sina egna djur hemifrån hamnar de inte i karantän. Det är endast om man tar in helt nya djur från utlandet som den förebyggande karantänen gäller.

#Blås gärna igenom dina djur innan du åker iväg på en utställning.
#Enligt god föreningsed så bör du vara öppen och ärlig gentemot dina köpare/besökare.

Utställningen

• För varje utställning skall en utställningsansvarig finnas som ansvarar för alla arrangemang i samband med utställningen (lokalbokning, funktionärer inkl. domare, utställningsmaterial inkl. priser m.m.) samt någon som fyller i utställningsresultat för registrering.
  • Utställningsansvariga och domare för årets utställningar utses av SHFs styrelse i samarbete med huvuddomare.
  • Medlemskap i SHF är obligatoriskt vid din andra medverkan på en utställning.
  • Om djuret är under registrering vid tillfället för anmälan ska man kunna se att den är inne i systemet. Går inte djuret att se under kommande registreringar kommer anmälan att tas bort.
  • Alla hamstrar och gerbiler skall vara registrerade i SHF eller i en av våra samarbetsklubbar (Danska Hamsterföreningen, Finska Gerbilföreningen eller Finska Hamsterföreningen) vid utställning i Standardklass.
  • Vid SM och andra titelutställningar är det inte möjligt att provställa. Medlemskap  är då obligatoriskt i SHF eller i en samarbetsklubb (Danska Hamsterföreningen, Finska Gerbilföreningen eller Finska Hamsterföreningen).
  • När anmälningstiden har gått ut är anmälan stängd, det är alltså inte möjligt att efteranmäla.

Utställningsburen

Djuret ska förvaras i en transportbox som är tillverkade för djur.
Se bilder längst ned på denna sida för exempel på bra utställningsburar.

Lämpligt bottenmaterial är t.ex. sågspån eller ToaLätt (kattströ av återvunnet papper). Fyll upp mycket och lägg även i bomaterial (t.ex rivet toalettpapper), så att hamstern eller gerbilen kan bädda ned sig och känna sig trygg. Lägg också i en bit gurka eller zucchini, så att djuret kan få i sig vätska under dagen, samt ett hundkex eller annat foder, så att det finns mat.

Vid förvaring av djur i så kallad "petbox" (se bilderna på boxarna med svart lock nedan):

1 dvärghamster skall sitta i petbox storlek Nr. 2.
2 eller fler dvärghamstrar skall sitta i petbox storlek Nr. 3.
Gerbiler (oavsett antal) skall sitta i petbox storlek Nr. 3 eller storlek Nr 4.
1 guldhamster skall sitta i petbox storlek Nr. 3.

Måtten på dessa transportboxar:
Storlek Nr 4 = 37x22x25 cm
Storlek Nr 3 = 30x19,5x20,5 cm.
Storlek Nr 2 = 23x15,5x17 cm

Under 2019 kommer vi gå tillbaka till att enbart tillåta klassiska utställningsboxar av typen Exoterra faunarium eller annat märke av samma utförande (måtten får skilja max 2 cm).
Detta betyder att alla ska ha samma typ av petbox på utställning.
Anledningen till beslutet är att man ej ska kunna se skillnad på petboxar, och underlätta hanteringen och uppvisning för våra domare. Detta kommer ske under en övergångsperiod, dom nya reglerna infaller från och med den 1 januari 2020.  För frågor om detta kontakta
styrelsenshf@hamsterforeningen.se.

Petboxen/utställningsburen får INTE ha något namn, varken på djuret, uppfödningen eller ägaren synligt. Se bilder nedan.

Incheckning

Vid incheckningsplatsen prickas anmälda djur av mot utställningskatalogen.

Varje enskild utställare kontrollerar att kataloguppgifterna är rätt, samt ansvarar själv för att djuret förbereds för bedömning.

Under bedömningen

Skulle det påvisas att utställaren på något sätt visar vems djuret är för domaren, så diskvalificeras djuret.

Bedömningen vid utställningarna i Standardklass sker enligt den standard som Svenska Hamsterföreningen har utarbetat. Gällande standard för guld-, dvärghamster och gerbil kan beställas från SHF eller köpas vid utställningar.

Bedömningsprotokoll

Utställningsansvarig ser till att domarrapporter från utställningen ges eller skickas till sekreteraren i föreningen, som i sin tur arkiverar dessa i föreningens utställningspärm. Därefter skickar sekreteraren kopior till respektive statistikförare och titelregistrator.

Ansvar

SHF tar inget ansvar för djuren på utställningarna. Ägaren själv ansvarar för samtliga av sina djur. Eventuella kostnader vid olyckor får djurägaren själv stå för.

Petboxar av olika slag