Vanliga frågor och svar

§ Varför ska jag bli medlem i SHF?
Som medlem i föreningen får du möjlighet att registrera din hamster eller gerbil och därmed få hem stamtavla på dina djur. Du får dessutom tillgång till Stamboken för en liten kostnad per år. Stamboken är en onlinefunktion där du kan söka på alla djur som blivit registrerade i föreningen. Den är toppen för dig som kanske vill ta en kull eller flera, och vill ha möjlighet att kunna kolla vilka färger som ligger bakom dina djur, eventuella sjukdomar, och så vidare. Läs mer om Stamboken HÄR.

Som medlem får du även medlemstidningen Svenska Gnagbladet som ges ut fyra gånger per år. Där kan du läsa massor av roliga och spännande artiklar om hamstrar och gerbiler. Du är också välkommen att bidra med egna artiklar till tidningen, bilder, tips till burpyssel, och så vidare.

Är du intresserad av utställningar och vill kunna ställa ut din hamster eller gerbil behöver du ett medlemsskap, samt att djuret måste vara registrerat. Du kan dock provställa en gång utan att vara medlem.

Läs mer om utställningar HÄR.

§ Hur blir jag medlem i SHF?
Det blir du HÄR!

§ Måste jag vara medlem för att få stamtavlor?
Ja. För att kunna registrera din hamster eller gerbil måste du vara medlem i föreningen.
Även kullregistrering kräver medlemsskap.

§ Kan jag registrera min zoohamster eller gerbil i SHF?
Absolut! Du kan registrera både hamster och gerbil och få stamtavla på denne oavsett om man vet något om dess föräldrar eller inte. Det enda som krävs är medlemsskap i föreningen. Alla hamstrar och gerbiler kan alltså få stamtavla - de kommer bara att innehålla mer eller mindre information.

§ Hur registrerar jag min hamster/gerbil?
Som medlem i föreningen har du möjlighet att registrera både guldhamster, dvärghamster och gerbil. Du behöver inte veta så mycket om dess bakgrund för att få en stamtavla hem i brevlådan!

Du kan både registrera enskilda djur och hela kullar. För att registrera ett eller flera djur måste du vara medlem i föreningen. Sedan är det bara att ansöka om ett konto här på hemsidan, på fliken "Registrering av djur eller kullar".

Frågor angående att få tillgång till systemet skickas till medlemsservice@hamsterforeningen.se

Vi vill gärna också att det finns något sätt att kontakta dig på ifall det uppstår frågetecken med någon registrering (telefonnummer eller mail). Har du inte uppgett någon mailadress eller telefonnummer vid medlemsanmälan så kan du maila till Veronica (medlemsservice@hamsterforeningen.se) och uppdatera detta.

När man fått sitt konto är det bara att registrera! Här hittar du en direktlänk till registreringen som kan vara bra att spara som ett bokmärke i din webbläsare: REGISTRERA DJUR

Ska du bara registrera ett djur så fyller du i en kullansökan, men skriver bara in "1" under "antal ungar". Sen fyller du bara i det du vet om hamstern eller gerbilen. Har du ingen information om föräldrarna så behöver du inte skriva in det. Är föräldrarna registrerade i föreningen så finns de redan inlagda i systemet och då kommer informationen om dem upp automatiskt när man skrivit in deras namn.

§ Vad är stamboken?
Stamboken är ett onlinesystem som ger dig tillgång till alla uppgifter på de djur som är registrerade i Svenska Hamsterföreningen. Det ger dig möjlighet att söka på djur som finns längre bak i stamtavlan.

Tack vare stamboken kan man enkelt kolla upp eventuella släktskap hos två hamstrar som man kanske funderat på att para. Man kan även kolla upp vilka färger och teckningar som finns bakåt i leden, eventuella sjukdomar som kan ha förekommit, registreringsnummer på samtliga, kullsyskon osv. Det är ett jättefint hjälpmedel för dig som föder upp hamstrar och/eller gerbiler- eller bara tycker om att släktforska!

Är man nyfiken på hur många djur som registrerats fram till dagens datum så finns det möjlighet till det också. Det finns en lättöverskådlig registreringsstatistik där man lätt kan se vilka varianter som det verkar finnas flest av och vilka som det registrerats minst av.

Stamboken kostar 150 kr/kalenderår (1/1-31/12).
Lär mer om Stamboken HÄR.

Innan du får tillgång till stamboken måste en betalning vara registrerad.

§ Vart hittar jag utställningar?
All utställningsinformation hittar du på föreningens hemsida: HÄR.

Där finns allt ifrån hur du anmäler dina djur och hur utställningen går till, samt vart nästa utställning kommer att hållas. De kommande utställningarna hittar du under "Kalender" på hemsidan.

§ Måste man ha stamtavla på djuret för att få ställa ut?
Nej, du får prova att ställa ut på en utställning EN gång innan du blir medlem. Då får du en möjlighet att se hur det går till på en utställning och då krävs varken att du är medlem eller att djuret är registrerat i föreningen.

Vill man sedan fortsätta ställa ut sitt djur och kanske ställa ut fler så behöver man däremot medlemsskap. Samtliga djur som ställs ut behöver då vara registrerade i föreningen, så att de har ett registreringsnummer (stamtavla).

Det spelar ingen roll om hamstern är från zooaffär eller privatuppfödd och man kan även ställa ut sina djur i PET-klass där man enbart bedömer djurets välmående och tillgänglighet som sällskapsdjur.

För att få ställa ut sina djur i Standardklassen krävs lite mer, men all information om de olika klasserna hittar du HÄR

§ Hur mycket kostar det att ställa ut sin hamster/gerbil?
Det är lite olika beroende på vilken klass du vill delta i men står alltid angivet i utställningsannonsen.
Läs med om de aktuella priserna HÄR!

§ Var kan jag hitta en hamster- eller gerbiluppfödare nära mig?
Alla registrerade uppfödare i SHF finns samlade HÄR.

De är uppdelade efter län för att förenkla sökningen något. Du hittar även information om vilket/vilka djurslag som uppfödaren föder upp, samt vilka olika varianter som brukar finnas. Kontaktuppgifter finns under varje uppfödare.

Hittar du ingen uppfödare nära dig kan du alltid ta kontakt med någon av de som finns närmast. Det skadar inte att ringa eller maila och fråga om det finns möjlighet att få transporthjälp.

På föreningens FACEBOOKSIDA finns ibland annonser där både registrerade uppfödare och andra privatpersoner kan lägga upp annonser på planerade kullar, till salu, önskas köpas, lån av hane osv. Därifrån kan man lätt ta kontakt med varandra genom PM (privat meddelande).
Det är aldrig fel att kolla igenom de olika uppfödarnas hemsidor och höra av sig till flera. Kanske är det värt att själv åka en bit om man hittar ett djur som man verkligen vill ha.

§ Hur gör jag för att registrera min uppfödning i SHF?
För att kunna ansöka om att bli registrerad hamster- eller gerbiluppfödare i föreningen måste man först ha varit medlem i ett helt år (sammanhängande). Man måste även ha fött upp minst en kull av det djurslag man söker för. Sedan kan man ansöka om ett uppfödarprov som man måste klara för att få sin uppfödning registrerad. Det kan ta upp till 3 månader innan man får svar från styrelsen om hur det har gått.

Läs mer om att bli registrerad uppfödare HÄR.

Glöm inte heller att läsa uppfödarreglerna och avelsreglerna som du hittar HÄR på hemsidan!