Duprasi/ Fetsvansgerbil

Kroppslängd: 7,5 - 13,5 cm
Svanslängd: 4,5 - 6 cm
Kroppsvikt: 55 - 80 gram
Kroppsbyggnad: Hamsterliknande men med markerad nos.
Svans: Klubbliknade. Pälslös eller kan ha enstaka hårstrån.
Huvud: Brett, relativt kort med markerad nos. Ingen synlig hals.
Ögon: Runda, mörka.
Päls: Mjuk, tät, fluffig, skiktar sig, kan se ovårdad ut.
Underfärg: Mörkt grå.
Grundfärg: Ljusbrun/ljusgrå/gulgrå/gulbrun. Vit fläck bakom öron.
Tippning: Mörk
Teckning: Synlig sidomarkering.
Mage: Offwhite/cream

Agoutin är dess naturliga färg och den enda av vår kännedom som finns i Sverige.
I Japan finns en grå mutation som är mycket lik grey agouti på mongolisk gerbil.
Den karaktäristiska svansen är nästan helt pälslös, halvlång, bred samt tjock.
De använder svansen till vatten och fettlagring för magrare tider.

Det finns idag ingen standard för denna art och kan således ej ställas ut i standardklass, men den är välkommen till PET-klass

Shaws Jird

(Meriones shawi)

Färg: Vitmagad, Agouti
Kroppslängd: 15 - 16 cm
Svanslängd: 11 - 15 cm
Kroppsvikt: 230 - 255 gram
Kroppsbyggnad: Liknar en mongolisk gerbil.
I storlek ungefär som en råtta.
Huvud: Liknar en mongolisk gerbil men större.
Ögon: Mandelformade, mörka.
Öron: Mörka med gles behåring.
Päls: Tät
Grundfärg: Brun, gulbrun eller mörkbrun, något mörkare över ryggen och ljusare på sidorna. Gul skugga på strupen kan förekomma.
Tippning: Mörk.
Teckning: Mot den väl synliga sidomarkeringen är pälsen otippad orangetonad.
Mage: Vit /offwhite
Svans: Brun på översidan med mörkare avslut.

Cheesmans Gerbil

(Gerbillus cheesmani)

Färg: Vitmagad, agouti
Kroppslängd: 7 - 11 cm
Svanslängd: Lång och smal
Kroppsvikt: ca 65 gram
Kroppsbyggnad: Spenslig, finlemmad, långa bakben med förhållandevis stora tassar.
Huvud: Förhållandevis litet.
Ögon: Stora, runda, mörka.
Päls: Mjuk, ibland något gles, silkesglans.
Färg: Rödtonad orange/sandfärgad, mörkare över ryggen.
Tippning: -
Mage: Vit eller cream.
Teckning: Vita kinder, vit fläck över ögon eller ögonringar, vit bakom öronen.
Sidomarkeringar: Höga, väl synliga.
Svans: Rödorange på översidan vid basen men inte alltid längre ut. Svanstofs saknas eller är väldigt sparsam vit eller rödorange möjligen i svagare färg.
Tassar: Baktassar pälsklädda på undersidan.

90174908-jWCZ3-2.jpg
90174926-5BZeM-3.jpg

Hybrider

Hybrider är inte en egen art, utan en blandning av två olika arter.
Hybrid betyder i allmänhet "blandning".
Man kallar generellt alla dvärghamstrar som kommer från zooaffärer för hybrider, eftersom de brukar vara en blandning mellan Rysk Vintervit dvärghamster och Campbells dvärghamster.

Hybrider kan födas i alla färger inom arterna Campbells och Rysk Vintervit, samt ett antal muetarde färger så som färgen Mandarin.
I zooaffärer kallas de ofta helt felaktigt för sibrisk dvärghamster och de har olika namn på de olika färgerna, som t.ex. pärlemo, panda m.m.
Det finns inga färger inom någon dvärghamsterart som kallas för pärlemo eller panda och det finns inga dvärghamstrar som kallas "sibiriska".
Detta är bara namn som grossisterna har hittat på för att det ska låta bra och sälja bättre.
Om du går in och läser om de olika dvärghamstrarna här på vår sida, så kan du lära dig deras riktiga namn.

Svenska Hamsterföreningen har beslutat att dvärghamstrar med okänd stam/zoodjur registreras in i stamboken som hybrider, det finns en särskild del för detta.
Detta gäller numera även mandariner.

Hybrider får inte heller ställas ut i Standardklass på våra utställningar, men de får däremot ställas i Petklass.
Registrerade uppfödare i SHF får inte medvetet avla på mandariner/hybrider.

Om du har köpt en dvärghamster (gäller ej Roborovskis eller kinesisk hamster) från en djuraffär och du inte fick med en stamtavla som visar att den är "renrasig", så kallas den helt enkelt för en hybrid, oavsett vad det stod att den hette i djuraffären.

Dessa hamstrar brukar oftast kunna bli precis lika tama och snälla som de rena arterna, men eftersom man inte känner till deras bakgrund precis som artrena djur från djuraffär, så vet man inte heller om den kommer från friska och trevliga linjer.

Risken för till exempel diabetes och beteendeproblem är därför lite större för hybrider och andra djur från djuraffär.

Trots att två hybrider ju är av samma blandning, så kan de ha ärvt olika gener från sina föräldrar och pratar därför inte riktigt "samma språk", även om dem är syskon.
De löper därför större risk för att bråka och därför till slut behöva bo var för sig - oftare än vad de rena arterna gör.

Enligt Djurskyddsföreskrifterna (L80), så ska två dvärghamstrar alltid bo tillsammans så långt det går, om inte särskilda anledningar förekommer.