10604744_883233735104712_4795317573927386643_o-0 (1).jpg

Om Svenska Hamsterföreningen

Svenska Hamsterföreningen grundades 1982 av en grupp hamsteruppfödare.

Föreningen är för dig som har guldhamster, dvärghamster eller gerbil, vill nätverka med likasinnade och gå på utställningar och event. Alla som tycker om hamstrar och gerbiler är välkomna som medlemmar!

SHF värnar om de olika hamster- och gerbilarterna och vill sprida kunskap om deras skötsel, utfodring och uppfödning. För närvarande saluförs fem hamsterarter och tre arter av gerbil i Sverige.

SHF arrangerar flera utställningar per år, de flesta i Syd- och Mellansverige. På utställningarna bedöms hamstrar och gerbiler dels i standardklass (utseendet bedöms enligt en fastställd standard) och dels i petklass där djuret ska vara så välskött och tamt som möjligt. På utställningarna har vi café och ibland även lotteri eller olika tävlingar. Ibland ordnas också någon föreläsning, tipspromenad, agility eller gerbil- resp. hamsterrace. Alla djur i föreningen är välkomna på utställning, oavsett stamtavla eller inte.

SHF registrerar och stambokför hamstrar och gerbiler och man kan också registrera sig som uppfödare. Föreningen medverkar ibland på smådjursmässor och andra evenemang, så för den som vill engagera sig finns mycket att hjälpa till med! SHF värnar om de olika hamster- och gerbilarterna och vill sprida kunskap om deras skötsel, utfodring och uppfödning.

Vi har en medlemstidning, Svenska Gnagbladet, som ges ut fyra gånger per år till våra medlemmar.

Sektionerna och deras verksamhet
I Svenska Hamsterföreningen finns tre sektioner varav två just nu ligger vilande - en för guldhamster och en för dvärghamster. Gerbilsektionen är aktiv. Dessa sektioner består, när de är aktiva, av uppfödare och andra personer i föreningen som är intresserade och som tillsammans verkar lite extra för just detta djurslag inom föreningen.

När sektionerna är aktiva har vi regelbundna möten som alla som är intresserade av respektive djurslag är välkomna till, vare sig man är uppfödare eller har de som sällskap. På mötena behandlar vi bland annat praktiska detaljer, t. ex. kommande utställningar, men vi utbyter även erfarenheter om djuren i allmänhet och resonerar om olika arter och färger, genetik, med mera. Inte minst är mötena till för att vi ska få chansen att träffa likasinnade och ha trevligt. Sektionerna är med på SHF:s utställningar, men har också varje år minst en egen utställning för respektive djurslag.