Bli Medlem

Trivselregler i Svenska Hamsterföreningen

Med tanke på hur vårt samhälle ser ut i dagsläget så är det mycket som sker på sociala medier, vilket innebär att det är lätt att sitta bakom en dataskärm eller en mobiltelefon och skriva precis det som faller en in, men med detta följer även ett ansvar gentemot dina medmänniskor eller "med"medlemmar. Det ansvaret innebär att du ska behandla alla med respekt och även visa hänsyn till allas olikheter. Svenska Hamsterföreningen anser inte att det är okej att hänga ut någon, förlöjliga någon, sprida rykten, eller frysa ut någon.

1: Stoppa snacket direkt! Var tydlig med att du tycker att personen ska vända sig till den det gäller från första början.
2: Tala för dig själv!  Istället för att säga, "vi upplever.." så säger du " jag upplever...". Istället för att lyssna på lösa rykten och anta att ni är fler som tycker samma, stå för din egen åsikt och framför inte alla andras, det får de göra själva.
3: Om du är osäker på hur någon tolkar det du säger, fråga då istället personen du talar med hur denne uppfattade det du precis sa.
4: Våga konfrontera! Det är alltid skönt att rensa luften men då måste även tala om när man tar illa upp/blir sårad av någons kommentar.  Alla tolkar inte alltid in saker på samma sätt som du själv, det kan då ibland vara svårt att få fram det man menar på ett bra sätt, så lyssna in varandra bättre.
5: Man ska inte anta vad en person menar, fråga hellre vad personen vill uttrycka.
6: Ha mer förståelse för andra människors misstag utan att anklaga och fördumma någon. Skitprat kan sammanföra människor och få dem att tro att man har en samhörighet, det är tacksamt att klaga på andra, men man vill ju inte att andra ska få veta när man själv har gjort fel.
7: Våga prata med varandra. Säg hej! Avundsjuka kan ibland vara en orsak till att rykten sprids, vilket oftast grundar sig i osäkerhet.
8: Bilda dig en egen uppfattning! Lyssna inte på vad andra säger om personer/uppfödningar, styrelsemedlemmar etc.
9: Svenska Hamsterföreningen välkomnar alla hamstrar och gerbiler, alla är lika vackra oavsett ursprung!

Så här blir du medlem i Svenska Hamsterföreningen!

1. BETALA IN

I den gröna texten lite längre ned hittar du vilken medlemsavgiften är. Den betalar du in till Svenska Hamsterföreningens PG 777001-9 (betalningsmottagare: Svenska Hamsterföreningen).

I meddelanderaden på betalningen skriver du namnadress och personnummer om du är ny medlem i föreningen. Om du har varit medlem tidigare skriver du namn, medlemsnummer och personnummer. Det är mycket viktigt att du skriver dessa uppgifter, så att vi kan se att det är samma person som har betalat som har skickat meddelandet nedan.

Oavsett om du är ny eller återkommande medlem är det otroligt viktigt att du fyller i formuläret nedan utöver att skicka in din betalning. Annars blir det i princip omöjligt för oss att lägga till dig till som är ny medlem, och det blir svårt även om du har varit medlem förut. Tänk på att det kan ta upp till tre veckor innan medlemskortet dyker upp i brevlådan.
Datum för medlemskapet registreras från det datum då din betalning finns på vårt konto.

Du kan också betala via Swish på nummer: 123 047 322 3
(Kontrollera att mottagaren är "SVENSKA HAMSTERFÖRENINGEN (SHF)").
Skriv namn och personnummer som meddelande. Är du medlem sedan tidigare ska du även uppge ditt medlemsnummer.

Medlemsavgifter
Medlemskap Helår    (1/1 -31/12)                                                   200 kr
Medlemskap Halvår (när du blir medlem efter 1/7)             100 kr
+ En extra familjemedlem (stödjande medlemskap)           50 kr
Utlandsmedlemskap (oavsett tid på året)                                210 kr

Medlemsskapet gäller för ett kalenderår, alltså 1/1 - 31/12.

2. SKICKA IN DINA UPPGIFTER

Fyll i formuläret här nedan när du har betalat. Därefter kommer ditt medlemsbrev dyka upp i brevlådan: Observera att det kan ta upp till tre veckor för ditt medlemskap att gå igenom, gammalt som nytt.

Vi behöver spara och behandla personuppgifter om dig, så som namn, adress, telefonnummer, mailadress och personnummer. Syftet med en sådan behandling är för att kunna ha ett medlemsregister samt föra stambok.

Vi har fått dina uppgifter från dig vid din ansökan om medlemskap. Vi tillämpar vid var tid gällande integritetslagstiftning vid all behandling av personuppgifter. Den rättsliga grunden för att behandla dina personuppgifter är samtycke.

De personuppgifter vi behandlar om dig kan delas med en leverantör till Svenska Hamsterföreningen såsom till exempel tryckeriet som trycker vår medlemstidning. Vi kan komma att dela dina personuppgifter med en tredje part, förutsatt att vi är skyldiga att göra så enligt lag. Däremot kommer vi aldrig att överföra dina uppgifter till ett land utanför EU.

Personuppgiftsansvarig är Svenska Hamsterföreningens styrelse. Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter. Detta gör du enklast genom att kontakta oss på styrelsenshf@hamsterforeningen.se.

Om du har klagomål på vår behandling av dina personuppgifter har du rätt att inge klagomål till tillsynsmyndigheten Datainspektionen.

När jag har fyllt i mina uppgifter och skickar in så  samtycker till att Svenska Hamsterföreningen behandlar personuppgifter om mig i enlighet med det ovanstående.

Om du har problem med att fylla i formuläret ovan kan du kontakta Medlemsservice

Medlemskort

Som ny medlem i föreningen får du hem ett medlemskort och ett välkomstbrev i brevlådan, samt en digital version av det senaste numret av vår medlemstidning Svenska Gnagbladet, "Gnagis", som du kan läsa mer om HÄR

Medlemstidningen

Som medlem får du hem Svenska Gnagbladet i brevådan fyra gånger per år. I den står allt du behöver veta om utställningar, skötsel, genetik, hamstrar och gerbiler!

Inga åldergränser på medlemskap

Du är välkommen som medlem vilken ålder du än har - vi har inga åldersgränser!

Stödjande medlemskap

Om du har en familjemedlem som betalt full avgift kan du bli stödjande medlem (men ni får en tidning per familj).
Detta kostar 50 kr/år.

Övrigt

I sista numret av Gnagis för året (och även på hemsidan) kommer det stå att det är dags att betala in avgiften för nästa år.

Frågor angående medlemskap tas med Veronica Östman.

Välkommen som medlem i Svenska Hamsterföreningen!

När du har blivit medlem får du gärna kopiera bilden nedan
och lägga upp på din hemsida eller sociala medier. :)

(Högerklicka och välj "Spara bild som...")